Indledning
Gaia
Byte er vores samskabelsesinstitution og er en del af Gaia. Gaia Byte er
en arbejdsplads for mennesker med
nedsat funktionsevne. Fælles for denne gruppe af mennesker er, at
de har en passion i arbejdet med IT.
Fremadrettet
vil vi omtale Gaia Byte som
“arbejdsplads” fremfor ‘’institution’’, og målgruppen som
“medarbejdere” fremfor ‘’brugere’’. Dette er deres egne definitioner,
og noget de valgt med henblik på at skabe en arbejdsidentitet for medarbejderne. Loop Modellen
kan hjælpe os i processen ved at understøtte vores didaktiske
overvejelser. Temaet ‘Selvværd’ og arbejdet med det, forudsætter at
kunne udfordre, inspirere og hjælpe medarbejderne og
os selv, i vores samskabelsesprojekt.
Tema
Vores
tema er “selvværd” og hvordan man gennem vores
profession, kan øge egne positive tanker og
selvopfattelser. Det oplagte ved at arbejde med Loop-modellen
er, at vi i vores projekt stræber efter arbejdet med
processen, fremfor målet.
Det
er en mærkesag for os i den forstand, at vi i gruppen har
gennemgået perioder af vores liv hvor selvværdet har
været lavt og hvor vi ikke har følt, at vi har passet ind, eller
hørt til. Vi føler at vi på baggrund af vores egne erfaringer og
empiri, kan bidrage med redskaber og gode måder, at italesætte selvværd. Når
man føler at man hører til, føler man også at man er noget værd
(Brown, 2016). Vi mener, at det er en ret for alle at have
det godt med sig selv og det bidrager desuden også til sundheden, at
det enkelte individ føler sig noget værd. Ifølge World
Health Organisation (Den store danske, u.å.)
fastslog de i år 1948, hvad sundhed er med citatet: "Sundhed er en
tilstand af fuldstændig fysisk, mental og social velbefindende og ikke blot
fravær af sygdom eller svækkelse" (kilde)
Derudover
er temaet også betydningsfuldt fordi det belyser emner
som sårbarhed, skam, mod og
tilhørsforhold. (Brown, 2016) Vi har ladet os inspirere af
forsker, Brené Brown som bl.a. har
forsket i disse emner. Brown opstiller en hypotese om,
at de tidspunkter i vores liv hvor vi har følt
skam som ikke er blevet bearbejdet, bliver et traume. Noget vi
tager med os hele livet og føler når vi står
i lignende situationer. Omvendt, hvis vi har følt os hørt
og mødt af gode rollemodeller som har bearbejdet oplevelsen med
os, vil vi bedre mestre denne skam og føle os værdige og
modige. (Brown, 2016)
Udover
at have øje for det sundhedsfremmende arbejde hos målgruppen i vores
projekt, er vi opmærksomme på, at vi som myndighedspersoner er
underlagt serviceloven. Vi arbejder bl.a. ud fra § 1, Stk.
2. som siger; “Formålet med hjælpen efter denne lov er at
fremme den enkeltes mulighed for at udvikle sig og for at klare sig selv eller
at lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten.” (Serviceloven,
2018, 30. August, §1)
Gennem
digitale redskaber vil vi skabe et univers med fokus
på psykisk sundhed. Det er vigtigt for
os at gå forrest og være rollemodeller
i en proces, hvor vi kan bidrage
til, at målgruppen kan udvikle sig positivt og få redskaber til
at øge selvværdet.
Rammer
Vi
haft et møde med Gaia bytes. Her drøftede vi rammerne omkring projektet
for at sikre, at ramme målgruppen hvor de er, bedst muligt. Vi snakkede bl.a.
om at deres indspil ikke skal være rammesat fra vores side, så de kan få
mulighed for at udtrykke sig igennem billeder, flyers eller hvad de hver især
tænker. Vi har aftalt at de ikke sender en video tilbage på baggrund af
erfaring der har vist sig at være for grænseoverskridende.
Vores
første indspil på bloggen vil være et eventyr for
at fange vores målgruppes opmærksomhed. Vi tager udgangspunkt
i et træ hvor rødderne symboliserer selvværdet, og
kronen selvtillid. Vi benytter os af træet som metafor for at alle
kan relatere til begreberne og vi vil lave nogle øvelser der
skal sætte fokus på individets forståelse og egen oplevelse
af selvværd.
En
øvelse vi bl.a. vil præsentere hedder “Hvad kan du godt
lide”. Øvelsen skal få målgruppen til at reflektere
over hvad der gør dem glade i deres hverdag og samtidig
skabe en dialog hvor de i fællesskab kommer nærmere dem
selv gennem udtryk og indtryk.
En
anden øvelse vil omhandle dialog og
motivation. Gruppen skal nævne én god ting ved
hinanden. Denne øvelse kan bidrage til at
styrke egen selvfortælling.
Sidste
indspil er på nuværende tidspunkt uklart, da vi gerne vil være en del af
processen og se hvor samskabelsen tager os
hen. Vi kan afsløre, at vi
er inspireret af YouTube videoen “People react to being called beautiful” som
kan findes på bloggen.
Teknik
Vi
vil benytte os af “Blogspot” hvor vi har lavet en blog som
hedder “Vokseværk”. Bloggen skal være et fælles tredje hvor vi kan
dele indspillende med hinanden. Ved at benytte bloggen som
arbejdsredskab, gør vi det nemmere for målgruppen at uploade og modtage
indspil vi i fællesskab skal skabe.
Vi benytter os
af grafiske visualiseringer i form af tegninger til det der
ikke skal udtrykkes med ord. Derudover bruges Iphones/Ipads og dertilhørende apps, der
kan understøtte det visuelle og som kan udfordre vores
egne kompetencer så vi bevæger os ud fra vores komfortzone.
Æstetik
og kreativitet
I
forhold til det æstetiske i produkterne vil vi benytte os af flere
forskellige emner i arbejdet med vores multimodale produkt. Vi
vil tegne en forside, som giver et æstetisk udtryk og sætter et humør for
læseren. Det skal hele vejen igennem være noget der fanger, og
noget der giver læseren lyst til at åbne op for vores opgave. I
videoerne vil vi benytte os af forskellige metoder at filme på, fx
nærbilleder og forskellige perspektiver. Vi vil ved hjælp af musik i
videoen, understrege bestemte følelser i bestemte situationer. Vores
kreative processer er med til at vise vores tema på flere måder
end ‘bare’ at læse det. Man skal kunne se, lytte, mærke og føle
på vores tema, og det skal give adgang til dialog om hvad selvværd
egentlig er for os hver især.
Vi
har et ansvar for at møde vores
målgruppe gennem opstillede situationer de kan forstå
og derfor også situationer der ikke udfordrer dem for meget. Med det
i tankerne lægger vi vægt på, at det at forklare noget eller læse
noget, ikke altid er nok. Derfor gør vi i dette projekt brug af vores
kreative evner, og vi håber på at det bliver modtaget med
nysgerrighed.
Mediekultur
Vi
har valgt at bruge medier i vores projekt i en forstand hvor det kan
bidrage til at øge det positive selvbillede og fortælling om sig selv frem
for det modsatte som mediedebatten som ofte, har tendens til
at negligere. Vi har læst “Børn, unge og medier” her
forklarer forfatterne om hvordan unge og brugen af medier er et
omdiskuteret og følsomt emne som oftest er stærkt
holdningsbaseret. (Johansen & Larsen, 2019)
Vores
holdning til brugen af medier i vores samskabelsesprojekt er, at vi for
det første møder målgruppen i noget de er gode til, IT, og for det andet, ser vi målgruppen
som kompetente med skabere og ikke passive forbrugere. I
denne proces er det muligvis os der er på udebane i den
forstand, at vi ikke er kendte i arbejdet med “nye” medier som blogs
og visuelt understøttende apps. Vi vil gennem hele projektet være
åbne for ideer fra vores med skabere og samtidig have mod til at prøve
noget nyt.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar