Loopmodel



Indledning 
Gaia Byte er vores samskabelsesinstitution og er en del af Gaia. Gaia Byte er en arbejdsplads for mennesker med nedsat funktionsevne. Fælles for denne gruppe af mennesker er, at de har en passion i arbejdet med IT. 
Fremadrettet vil vi omtale Gaia Byte som “arbejdsplads” fremfor ‘’institution’’, og målgruppen som “medarbejdere” fremfor ‘’brugere’’. Dette er deres egne definitioner, og noget de valgt med henblik på at skabe en arbejdsidentitet for medarbejderne. Loop Modellen kan hjælpe os i processen ved at understøtte vores didaktiske overvejelser. Temaet ‘Selvværd’ og arbejdet med det, forudsætter at kunne udfordre, inspirere og hjælpe medarbejderne og os selv, i vores samskabelsesprojekt.   

Tema 
Vores tema er “selvværd” og hvordan man gennem vores profession, kan øge egne positive tanker og selvopfattelser. Det oplagte ved at arbejde med Loop-modellen er, at vi i vores projekt stræber efter arbejdet med processen, fremfor målet.  
Det er en mærkesag for os i den forstand, at vi i gruppen har gennemgået perioder af vores liv hvor selvværdet har været lavt og hvor vi ikke har følt, at vi har passet ind, eller hørt til. Vi føler at vi på baggrund af vores egne erfaringer og empiri, kan bidrage med redskaber og gode måder, at italesætte selvværd. Når man føler at man hører til, føler man også at man er noget værd (Brown, 2016). Vi mener, at det er en ret for alle at have det godt med sig selv og det bidrager desuden også til sundheden, at det enkelte individ føler sig noget værd. Ifølge World Health Organisation (Den store danske, u.å.) fastslog de i år 1948, hvad sundhed er med citatet: "Sundhed er en tilstand af fuldstændig fysisk, mental og social velbefindende og ikke blot fravær af sygdom eller svækkelse" (kilde)  
Derudover er temaet også betydningsfuldt fordi det belyser emner som sårbarhed, skam, mod og tilhørsforhold. (Brown, 2016) Vi har ladet os inspirere af forsker, Brené Brown som bl.a. har forsket i disse emner. Brown opstiller en hypotese om, at de tidspunkter i vores liv hvor vi har følt skam som ikke er blevet bearbejdet, bliver et traume. Noget vi tager med os hele livet og føler når vi står i lignende situationer. Omvendt, hvis vi har følt os hørt og mødt af gode rollemodeller som har bearbejdet oplevelsen med os, vil vi bedre mestre denne skam og føle os værdige og modige. (Brown, 2016)  
Udover at have øje for det sundhedsfremmende arbejde hos målgruppen i vores projekt, er vi opmærksomme på, at vi som myndighedspersoner er underlagt serviceloven. Vi arbejder bl.a. ud fra § 1, Stk. 2.  som siger; “Formålet med hjælpen efter denne lov er at fremme den enkeltes mulighed for at udvikle sig og for at klare sig selv eller at lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten.” (Serviceloven, 2018, 30. August, §1) 
Gennem digitale redskaber vil vi skabe et univers med fokus på psykisk sundhed. Det er vigtigt for os at gå forrest og være rollemodeller i en proces, hvor vi kan bidrage til, at målgruppen kan udvikle sig positivt og få redskaber til at øge selvværdet.  

Rammer 
Vi haft et møde med Gaia bytes. Her drøftede vi rammerne omkring projektet for at sikre, at ramme målgruppen hvor de er, bedst muligt. Vi snakkede bl.a. om at deres indspil ikke skal være rammesat fra vores side, så de kan få mulighed for at udtrykke sig igennem billeder, flyers eller hvad de hver især tænker. Vi har aftalt at de ikke sender en video tilbage på baggrund af erfaring der har vist sig at være for grænseoverskridende. 
Vores første indspil på bloggen vil være et eventyr for at fange vores målgruppes opmærksomhed. Vi tager udgangspunkt i et træ hvor rødderne symboliserer selvværdet, og kronen selvtillid. Vi benytter os af træet som metafor for at alle kan relatere til begreberne og vi vil lave nogle øvelser der skal sætte fokus på individets forståelse og egen oplevelse af selvværd. 
En øvelse vi bl.a. vil præsentere hedder “Hvad kan du godt lide”. Øvelsen skal få målgruppen til at reflektere over hvad der gør dem glade i deres hverdag og samtidig skabe en dialog hvor de i fællesskab kommer nærmere dem selv gennem udtryk og indtryk.  
En anden øvelse vil omhandle dialog og motivation. Gruppen skal nævne én god ting ved hinanden. Denne øvelse kan bidrage til at styrke egen selvfortælling.  
Sidste indspil er på nuværende tidspunkt uklart, da vi gerne vil være en del af processen og se hvor samskabelsen tager os hen. Vi kan afsløre, at vi er inspireret af YouTube videoen “People react to being called beautiful som kan findes på bloggen.  

Teknik 
Vi vil benytte os af “Blogspot” hvor vi har lavet en blog som hedder “Vokseværk”. Bloggen skal være et fælles tredje hvor vi kan dele indspillende med hinanden. Ved at benytte bloggen som arbejdsredskab, gør vi det nemmere for målgruppen at uploade og modtage indspil vi i fællesskab skal skabe.  
Vi benytter os af grafiske visualiseringer i form af tegninger til det der ikke skal udtrykkes med ord. Derudover bruges Iphones/Ipads og dertilhørende apps, der kan understøtte det visuelle og som kan udfordre vores egne kompetencer så vi bevæger os ud fra vores komfortzone.  

Æstetik og kreativitet 
I forhold til det æstetiske i produkterne vil vi benytte os af flere forskellige emner i arbejdet med vores multimodale produkt. Vi vil tegne en forside, som giver et æstetisk udtryk og sætter et humør for læseren. Det skal hele vejen igennem være noget der fanger, og noget der giver læseren lyst til at åbne op for vores opgave. I videoerne vil vi benytte os af forskellige metoder at filme på, fx nærbilleder og forskellige perspektiver. Vi vil ved hjælp af musik i videoen, understrege bestemte følelser i bestemte situationer. Vores kreative processer er med til at vise vores tema på flere måder end ‘bare’ at læse det. Man skal kunne se, lytte, mærke og føle på vores tema, og det skal give adgang til dialog om hvad selvværd egentlig er for os hver især.  
Vi har et ansvar for at møde vores målgruppe gennem opstillede situationer de kan forstå og derfor også situationer der ikke udfordrer dem for meget. Med det i tankerne lægger vi vægt på, at det at forklare noget eller læse noget, ikke altid er nok. Derfor gør vi i dette projekt brug af vores kreative evner, og vi håber på at det bliver modtaget med nysgerrighed.  

Mediekultur  
Vi har valgt at bruge medier i vores projekt i en forstand hvor det kan bidrage til at øge det positive selvbillede og fortælling om sig selv frem for det modsatte som mediedebatten som ofte, har tendens til at negligere. Vi har læst “Børn, unge og medier” her forklarer forfatterne om hvordan unge og brugen af medier er et omdiskuteret og følsomt emne som oftest er stærkt holdningsbaseret. (Johansen & Larsen, 2019)  
Vores holdning til brugen af medier i vores samskabelsesprojekt er, at vi for det første møder målgruppen i noget de er gode til, IT, og for det andet, ser vi målgruppen som kompetente med skabere og ikke passive forbrugere. I denne proces er det muligvis os der er på udebane i den forstand, at vi ikke er kendte i arbejdet med “nye” medier som blogs og visuelt understøttende apps. Vi vil gennem hele projektet være åbne for ideer fra vores med skabere og samtidig have mod til at prøve noget nyt.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar